Tuesday, November 22, 2011

Meleklerde aile birliği


3 yıl önce aldığım küçücük 7 tane melek aradan geçen zamanda oldukça büyüdü. Tabi 400 litre akvaryumda sadece onlar ve birkaç cüce vatoz olduğundan yüzecek çok yerleri vardı ve iyi de beslendiler. Yetişkin boya ulaştıklarında eşlerini de seçtiler. 7 balık içinden büyük şans eseri 3 çift çıktı. Bölgeci hayvanlar olduklarından akvaryumun belli yerlerini sahiplendiler ve oralara bayağı sık aralıklarla yumurta döktüler. Yumurtaları diğerilerinden koruyamadıklarından ertesi güne kadar bile dayanamadı yumurtalar ama setretmesi bile çok zevkli oldu her seferinde. Evdeki akvaryum sayısını arttırmadan ve akvaryumu bölmeden yavru almak imkanı olmadığını bildiğimden geçen haftasonu bir çifti bir arkadaşıma verdim. Böylece evde sadece 5 melek kaldı.

Peki bu yazıyı neden yazıyorum? Yukarıdaki videoda yaklaşık 2 yıldır birlikte gezen ve defalarca yumurtlamış olan bir çift melek var. Videonun ortalarına doğru sağ taraftan üçüncü bir balık geliyor ama yumurtlayan çiftin erkeği kendilerini rahatsız etmeye çalışan erkeği kovalıyor. Bu sık rastlanan sahne bana da ilginç gelmemişti bu kaydı yaparken. İki erkek balık da yaklaşık aynı büyüklükte olduklarından bu dişinin neden daha az renkli olanı seçtiğini merak ediyordum. Belki daha anlayışlı olduğundandır filan (!) diye düşünüyordum.

Bu akşam daha önce görmediğim birşey oldu ve videodaki sarı dişi melek daha önce birlikte yumurta döktükleri eşiyle değil diğer erkek melekle akvaryumun başka bir köşesine yumurtladı. (Belki bilmeyenler olabilir diyerek not düşeyim; normalde melek balıkları görücü usulü ile çoğalmazlar. Bir sürü içinde kendi eşlerini seçerler ve onunla yumurtlarlar. Yani akvaryumcudan bir dişi bir de erken balık alsanız bunların çoğalması düşük ihtimaldir.) İşin daha garibi yumurtalarını döken dişi balık onları beklemesi gerekirken hiç oralı olmadı. Yumurtaları bırakıp eski eşinin olduğu bölgeye geri döndü. Elbette hayvanlarda sadakat, aldatma gibi kavramlar olmasını beklemiyorum ama yıllardır gördüğümden ve kitaplarda okuduklarımdan farklı bir durum olunca beni de şaşırttı bu olanlar.

Tam da kalan balıklardan üçünü daha akvaryumdan çıkarayım ve bir çift kalsın, onlar da yavrularını görebilsinler diye düşünürken kafamı karıştırdı keratalar. Ben seçseydim kesinlikle videodaki sarı dişiyi ve videoda kovalanan erkeği seçerdim kalmaları için. En gösterişli balıklar onlar sonuçta. Ama farklı eşleri olduğundan sadece onları bıraksam yumurtlamazlar diyordum ama bu akşam olanları gördükten sonra fikrim değişti galiba. Belki önümüzdeki haftalarda bu çiftin yavrulama maceralarını görebiliriz burada.

1 comment:

Gökhan said...

Merhaba, bende melek beslemeye yeni basladim. Uzun dönem chichledlerimdan sonra. Melek bakimiyla ilgili arastirmalar yapiyorum, onerebileceginiz seyler varsa dikkat etmek isterim. Bu arada ilginizi cekerse diye akvaryum ile ilgili blogumu paylasiyorum.

Akvaryumkosesi.blogspot.com.tr