Sunday, January 6, 2008

Ph-metre aldım, başıma dert aldım :(

Hem bitkilerin gelişimlerinden hem de balıkların durumlarından oldukça memnundum. Aylardır hiç balık kaybetmediğim gibi bitkilerim de sürekli büyüyorlardı. 130*50*60(h) boyutlarındaki akvaryumumda aydınlatmayı da 6'dan 8 floresana çıkarmıştım bir kaç gün önce. Akvaryum bürüt 390 litre, 50 litre aquaclay var, taş bitki filan derken neredeyse litreye bir watt aydınlatma yapıyor olduğumdan akvaryumumdaki hayatın dikensiz gül bahçesi olduğunu düşünüyordum. Balıklar için 15 kadar çeşitli yem, bitkiler için organik karbon, sıvı ve tablet gübre kullanıyor olduğumdan hiç bir problem olamazmış gibi geliyordu bana.

Geçen gün gittigidiyor.com'dan bir ph metre aldım. Okulda kalibrasyonunu yaptırdıktan sonra ilk iş akvaryumun ph'ını ölçmek oldu. İşin doğrusu 7.83 değerini görünce yıkıldım. 6 civarında olması gereken ph değeri neredeyse 8 olunca akvaryumda nur topu gibi bir problemim oldu. Çeşme suyu bile 7 ph çıkarken içinde tetraların ve bitkilerin olduğu akvaryumda nasıl 7.83 ph olur?

Aklıma ilk gelen şey su değişimlerinde kullandığım suyun değerinin normalden çok yüksek olduğu oldu. Daha iyi su kullanmak için su değişimlerini dağ suyu denilen bir suyla yapıyordum, oradan aldığım suyun ph'ına baktığımda 7 civarında olduğunu gördüm. Zeminde kullandığım malzeme de ph'ı yükseltiyor olamayacağından aklım iyice karıştı. Su ürünleri fakültesinden bir arkadaş akvaryumun karbon ihtiyacını organik karbonla değil de CO2 ile karşılamayı denersem ph'ın düşeceğini söyledi. Bu fikir benim de aklıma yattı. Mayalı sistemle CO2 üretim bunu akvaryuma vermek bana güzel gelmiyor (ne demekse artık). CO2 tüpleri de eğer ph kontrol üniteleriyle birlikte alınırsa (başka türlüsü mantıklı değil) oldukça pahalıya geliyor. Orta halli bir çözüm olarak küçük CO2 ünitelerinden birini almayı planlıyorum. Birazdan elimdeki CO2 tabletlerinin ph'a etkisi üzerinde bir küçük deney yapacağım.

Keşke ph metreyi almamış ve akvaryumumda herşeyin iyi olduğu yanılgısına geri dönebilecek olsam :(

No comments: